6 Haziran 2019 Perşembe

“Məhkəmə-hüquq sistemində islahatlar”- islahat vəd edirmi?


“Məhkəmə-hüquq sistemində islahatlar”- islahat vəd edirmi?

Məhkəmə-hüquq islahatının labüdlüyü illərdir müxtəlif platformalarda, xüsusilə ədalət sisteminin problemlərinin hər addımda görüldüyü bütün çevrələrdə dilə gətirilsə də, bu istiqamətdə ciddi addımların atılmaması ədalətə olan inamı ciddi sarsır. 1 mart 2019-cu ildə Prezidentin incəsənət adamları ilə görüşündəki çıxışında belə bir islahata ehtiyac olduğunu səsləndirdikdən sonra, yaxın günlərdə bir addımın atılacağı gözləntisi yarandı. 3 aprel 2019-cu il tarixdə “Məhkəmə-hüquq sistemində islahatların dərinləşdirilməsi haqqında Azərbaycan Respublikası Prezidentinin Fərmanı” imzalandı. Beləliklə formal olaraq gözləntilər gerçəkləşdi. Mahiyyət olaraq da gözləntilər gerçəkləşdi mi, bu yöndən mövcud Fərman müxtəlif istiqamətlərdə qiymətləndirilməlidir. 

İlkin olaraq, fərmanın qəbulu prosesinə baxaq. 
Məhkəmə-hüquq sferasında islahata ehtiyac olduğunu illərdir hər kəs görür və dilə gətirir. Xüsusilə, müstəqil vətəndaş cəmiyyəti fəalları, müstəqil hüquqşünaslar, müstəqil vəkillər bu sferada problemləri dərindən müşahidə edib, mediada sistemli şəkildə dilə gətirib və atılmalı addımları göstərib. Buna baxmayaraq, fərman imzalandığı günə qədər nə vətəndaş cəmiyyəti sektorundan, nə müstəqil hüquq çevrələrindən heç kim bu prosesə daxil edilməyib. Hər hansı ictimai müzakirələr aparılmayıb və hazırlanmış Fərmanın layihəsi müzakirəyə çıxarılmayıb. Halbuki, cəmiyyətin böyük bir hissəsinin birbaşa marağında olan məhkəmə-hüquq sahəsində atılacaq addımlar, aparılacaq islahatlar vətəndaşların iştirakçılığı ilə olduqda, onun əhatəliliyi və effektivliyi artar, icra imkanları və cəmiyyətdə qəbuledilənliyi yüksək olar. 
Ayrıca, ölkədə qanunvericiliyin, xüsusilə, İctimai iştirakçılıq haqqında Azərbaycan Respublikası Qanunun 3-cü və 19-cu maddələrinin göstərişi də  mühüm qərarların qəbulu prosesində vətəndaş iştirakçılığının zəruriliyini tələb edir.  İnformasiya əldə etmək haqqında Qanunun 29-cu maddəsi isə tələb edir ki, normativ hüquqi aktların layihələri razılaşdırmaya və ya təsdiq olunmağa göndərildiyi andan dövlət qurumunun internet saytında açıqlansın. Təəssüf ki, bir qayda olaraq ölkədə yalnız imzalanıb, qüvvəyə minən normativ hüquqi aktlar yayılır. Qanunun tələbi olmasına baxmayaraq bu günədək fərman layihələrinin yayılması halı müşahidə edilməyib. Bu fərman da heç bir mərhələdə ictimai müzakirələrə çıxarılmayıb və bağlı qapılar ardında qəbul edilib. Bu səbəbdən də, çoxsaylı boşluqlar, təkrarlar və icrası mümkün görünməyən müddəalara yer verilib. Ayrıca, zəruri islahatlar kimi həllini gözləyən fundamental məsələlərə ümumiyyətlə toxulunlmayıb. 

Bu Fərman islahata yetərlidirmi?

Ümumiyyətlə, məhkəmə-hüquq sistemində ciddi  problemlərin olduğunun dərk edilməsi və bunun aradan qaldırması istiqamətində müəyyən addımların atılmasının planlaşdırılması müsbət  addımdır.  Fərmanın girişindəki ifadələri açaraq oxusaq, problemlərin bir qisminin adını fərmanın öz mətnində qoya bilərik: 
    • Məhkəmələr müasir dövrün tələblərinə cavab vermir;
    • Məhkəmələrin cəmiyyətdə nüfuzu yoxdur;
    • Ədalət mühakiməsi keyfiyyətli və səmərəli deyil, onun formalaşması prossesi çox ləng gedir;
    • Məhkəməyə müraciət imkanları dardır, məhduddur;
    • Məhkəmələrin fəaliyyətində şəffaflıq yoxdur, məhkəmə icraatlarının effektivliyi zəifdir;
    • Məhkəmələrdə ədalət, qanunçuluq, qərəzsizlik, aşkarlıq, qanun qarşısında bərabərlik prinsipləri pozulur;
    • Məhkəmə qərarları tam və vaxtında icra edilmir;
    • Məhkəmələrdə süründürməçilik və digər neqativ hallar baş alıb gedir;
    • Mühakimə mexanizmləri effektiv deyil;
    • Məhkəmə qərarları 5 ildən çox vaxt keçməsinə baxmayaraq hələ də tamlıqla elektron dərc edilmir;
    • Məhkəmələrdə 5 il öncə Fərmanda nəzərdə tuutlmasına baxmayaraq işlərin təsnifi və hakimlərin təyini hələ də bütünlüklə avtomatlaşdırılmış aparılmır;
    • Hakimlər ixtisaslaşmadığı üçün ciddi xatalara yol verir, savadsız qərarlar çıxarır;
    • Hakim və məhkəmə sədrlərinin peşəkarlığının qiymətləndirilməsi proseduru formaldır və aydın meyarlar mövcud deyil;
    • Məhkəmələrdə eyni hüquqi məsələlərə fərqli qərarlar çıxarılır, vahid məkhəmə təcrübəsi yoxdur və ədalət zədələnir;
    • Hakimlər müstəqil deyil, onlara hər cür (siyasi, inzibati və s.) müdaxilələr var və bu müdaxilələri edənlərə qarşı hər hansı məsuliyyət yoxdur; 
    • Hüquq pozuntusuna yol verən, qanunu pozan hakimlər doğru-dürüst bir məsuliyyətə cəlb edilmir;
    • Hakim və məhkəmə aparatı işçilərinin sosial müdafiəsi çox zəifdir, onlar maddi ehtiyacdan fərqli yollara sövq edilə bilir;
    • Məhkəmə infrastrukturu hələ də yenilənib, başa çatmayıb;
    • Məhkəmə icraatında müasir informasiya texnologiyaları yerində və hərtərəfli tətbiq edilmir;
    • Cəza siyasəti hümanist deyil, kriminal əhatə çox geniş müəyyən edilib;
    • Dövlət rüsumu rastgələ müəyyən edilib;
    • Məhkəmə iclaslarında “qaydasızlıq” hökm sürür, iclasın protokolları daha çox senaryonu xatırladır, gerçək müzakirələrin əksəriyyətini protokollarda görmək mümkün deyil;
    • Məhkəmə ekspertizaları bir çox halda formal və qeyri-effektivdir;
    • Xüsusilə sahibkarlar daha çox süründürməçiliklə qarşılaşır, effektiv və ədalətli, obyektiv mühakimə prosesinə həsrətdirlər;
    • Məhkəmələrdə qeyri-prossesual hərəkətlər davam edir, vəkillər, hakimlər, müstəntiq və prokurorlar də bu prosesdə (oxu: “al-ver” prosesi) aktiv iştirakçıdır;
    • Elektron icra aparılmır, icra məmurları süründürməçilik edir, vəzifə səlahiyyətlərini sui-istifadə edir, qərarları icra etməmək və ya etmək üçün tərəflərdən şirnilik (oxu: rüşvət) alır;
    • 800 mindən çox icra edilməli olan məhkəmə qərarını toplam sayı 500-600 nəfər olan icra məmurları icra edə bilmir. Odur ki, özəl və pullu xidmət göstərən icraya ehtiyac var;
    • Məhkəmələrin icraatında olan məhkəmə işlərinin sayı sadəcə elektron məhkəmə portalına inteqrasiya edən 48 məhkəmə üzrə 780 mindən çox olmasına və bir çox işdə ekspertizaya ehtiyac olmasına baxmayaraq tək espertiza aparmaq səlahiyyəti olan Ədliyyə Nazirliyi Məhkəmə Ekspertiza Mərkəzi bu işin öhdəsindən gəlmir, alternatıv özəl ekspertizaya ehtiyac var (qeyd: e-məhkəmə portalına inteqrasiya etməyən məhkəmə sayı 63-dür);
    • 5 ildən çox vaxt keçib, hələ də elektron məhkəmə tam təmin edilməyib, 111 məhkəmənin sadə 48-i qismən sistemə inteqrasiya edilsə də 63 məhkəmə e-məhkəmə portalına inteqrasiya edilməyib, 5 il öncəki fərmanda nəzərədə tutulanların əksəriyyəti kağız üzərində qalıb;
    • 10 milyonluq ölkə əhalisinə xidmət göstərən, 1 milyonadək işə baxmalı olan fəaliyyətdəki 569 hakim yetərli gəlmir və onlar iş yükü altında əzilir.
Bu ifadə edilən problemlər fərmanda yazılanların tərsdən oxunuşudur. Bir də buna yazılmayanları əlavə etsək, əslində nələrin islahat sayılacağı sualına aydınlıq gələcək. Bu yuxarıda sayılanlar və fərmanda da etiraf edilən problemlər realdır amma problem bunlarla məhdudlaşmır. 
Hakimiyyətin bir qolu olan məhkəmə hakimiyyətinin müstəqilliyi problemi fərmanla yox, konstutsional yanaşma ilə islahata gedə bilər. Konstitusiyada məhkəmə hakimiyyəti icra hakimiyyətindən aslı olduğu müddətcə səthi addımlar fundamental problemləri doğuran məhkəmə hakimiyyəti müstəqilliyinin boşluğunu doldura bilməz. 
Məhkəmə-hüquq islahatlarının zəruri edən bir digər problem Məhkəmə-Hüquq Şurasının formalaşması və strukturudur. Hakimlərin qorxulu yuxusu halına gələn, onsuz da çox məhdud olan müstəqilliklərini təhdid edən bu qurumun formalaşmasını və fəaliyyətini tənzimləyən Məhkəmə-Hüquq Şurası haqqında Azərbaycan Respublikası Qanununun 6-cı maddəsində nəzərdə tutulan 15 üzvün 9-ü birbaşa, yaxud dolaylı olaraq icra hakimiyyəti tərəfindən təyin edilir. 2014-cü ildə ümumiyyətlə absurd olan bir Qanun dəyişikliyi ilə Şuranın 4 üzvünü Şuranın özü seçir. Yəni Məhkəmə-Hüquq Şurası formalaşmaqda ikən, mövcud olmadığı halda 4 üzvünü “səs verib” seçir. Ayrıca, qanunda tək demokratik senz olan üzvlərin 2 dəfədən çox seçilməsini önləyən maddə də 2010-cu ildə qanundan çıxarılıb. Məhkəmə-Hüquq Şurasının formalaşması və fəaliyyətini yenidən təftiş etməyən bir islahat, məhkəmə-hüquq islahatı kimi xarakterizə edilə bilməz.
Məhkəmə-hüquq islahatlarını zəruri edən başqa bir məsələ, polisin, prokurorluğun da yer aldığı istintaq orqanlarının içində olduğu problemlərin ədalət sistemini laxlatması, ədalətə olan inamı zədələməsidir. İbtidai istintaq zamanı yol verilən hüquq pozuntuları, qanunsuz yollarla sübutların toplanması, insanların günahsız həbsi, işgəncə görməsi, siyasi məhbus “istehsal edən” sistemdən imtina edilməməsi, müdafiə hüququna olan müdaxilələrin aradan qaldırılmaması kölgəsində təkbaşına məhkəmələrə yönəlik addımlar yetərli islahat sayıla bilməz. İslahat gərək istintaq orqanlarını, polisi, prokurorluğu da içərisinə alsın. 
Məhkəmə hüquq islahatı müdafiə institunun yenidən, demokratik və muxtar formalaşmasını zəruri edir. Müdafiə etdiyi şəxsin ailəsinə göndərdiyi məktubların yazışma gizliliyini pozaraq kitab yazan və 5 dilə tərcümə edənlərin idarə etdiyi, işgəncəyə məruz qalan müdafiə etdiyi şəxsə qarşı insanlıq suçu olan işgəncə cinayətini şikayət etmək əvəzinə gizlədərək: “cavansan, unudacaqsan”-deyən vəkilləri himayə edən, müdafiə etdiyi şəxsə qarşı qanunsuz hərəkətləri ifşa edib, ictimailəşdirən vəkilləri üzvlükdən çıxaran vəkillik institutu islahat etmədən  məhkəmə hüquq sistemi islahat keçirə bilməz. Bu sahədə islahat olacaqsa, hökmən vəkillikdə ciddi islahat aparılmalı, nümayəndəlik institutu bərpa edilməli, alternativ kollegiyaların yaradılması yolu açılmalı, vəkilliyə yazılı imtahandan sonra siyasi filtir rolu oynayan müsahibə mərhələsi ləğv edilməli, istintaq orqanlarının göstərişləri ilə vəkillikdən uzaqlaşdırmalar tarix olmalıdır. 
Təhsilə toxunmadan islahat olmaz. Dövlət universitetlərinin monopoliyasına alınan hüquq təhsili özəl universitetlərə açılmadan, təhsildə demokratik metodlar gətirilmədən, akademik azadlıqlar olmadan məhkəmə hüquq islahatı tam islahat sayılmaz.

Fərmanda yazılanların icrası mümkündürmü?

Fərmanda nəzərdə tutlan “islahatlara” nəzarət mexanizminin mövcud olmaması problemdir. Məhkəmə-hüquq sisteminə ictimai nəzarət olmadan, fərmandakı göstəriş və tövsiyalərin icra durumunu müstəqil monitorinq edib, qiymətləndirən tərəf olmadan hədəflənən məqsədə, şəffaflığa, ədalətin bərqərar olmasına çatmaq, məhkəmənin nüfuzunu qazanmaq mümkün olmaz.
Fərmanda nəzərdə tutulanlar və onları reallaşması ehtimalına gəldikdə, niyə belə bir fərmanın imzalanmasının əsaslandırılmasına baxmaq lazımdır. 3 aprel 2019 tarixli bu fərmanın giriş hissəsində fərmanı imzalamağı zəruri edən amil kimi:  “Müasir dövrün tələblərinə cavab verən, cəmiyyətdə yüksək nüfuza malik ədalət mühakiməsinin formalaşdırılması prosesini sürətləndirmək məqsədilə məhkəməyə müraciət imkanları daha da genişləndirilməli, məhkəmələrin fəaliyyətində şəffaflıq artırılmalı, məhkəmə icraatının effektivliyi yüksəldilməli, məhkəmə qərarlarının tam və vaxtında icra edilməsi təmin olunmalı, süründürməçiliyin və digər neqativ halların aradan qaldırılması üçün görülən tədbirlər gücləndirilməlidir.” -göstərilir.
Maraqlıdır ki, bundan 5 il öncə 13 fevral 2014-cü ildə Prezidentin imzaladığı № 268 saylı məhkəmə islahatı kimi təqdim edilən bir başqa Fərmanda da buna bənzər ifadələr işlədilmiş, “məhkəməyə müraciət imkanlarının genişlənməsinə, ədalət mühakiməsinin həyata keçirilməsində süründürməçilik və sui-istifadə hallarının qarşısının alınmasına, aşkarlıq və operativliyin təmin edilməsinə, məhkəmə qərarlarının icrasına nəzarətin effektivliyinin artırılmasına, elektron kargüzarlığın və elektron sənəd dövriyyəsinin təmin edilməsinə, ədalət mühakiməsinin həyata keçirilməsi zamanı şəffaflığın, insan və vətəndaşların hüquq və azadlıqlarının səmərəli müdafiəsinin təmin edilməsi, müasir informasiya texnologiyalarının tətbiqi prosesinin sürətləndirilməsinə xidmət edəcəyi” bildirilmişdir.
Aradan 5 il keçmiş, məhkəmələrin islahatı məqsədi ilə yenə eyni səbəblərin və məqsədin aktuallığı təkrarlanmışdır. Bu zaman bir sual yaranır. 5 il öncə nəzərdə tutulan zəruri tədbirlər nələr olub, bu  addımlar atılıbmi, və onların icra vəziyyətinin nə yerdə olduğunun monitorinqi aparılıbmı, hesabatı cəmiyyətə verilibmi? 
Bu sualların cavabı həm də 3 apreldə islahat kimi təqdim edilən növbəti fərmanın icra olunub-olunmayacağına dair ipucu verir. Bir sözlə hökumətin 5 ildə etdikləri bundan sonra da edəcəklərinə təminat verəcək. Yaxud əks tərəfdən baxdıqda, etməli olub, etmədikləri bu fərmanın da icra edilməyəcəyinə dair şübhələri gücləndirəcək. 

5 il öncə nə nəzərdə tutulmuşdu? İndi nəzərəd tutulanlar onunla eynilik təşkil edirmi?
13 fevral 2014-cü ildə elektron məhkəmələr yaradılması və 12 fərqli tədbirlərin görülməsi nəzərdə tuutlurdu. Bunlar:
    • 1. ərizə, şikayət və digər sənədlərin elektron formada qəbulunu;
    • 2. cinayət işləri, mülki, inzibati, iqtisadi mübahisələrə dair və inzibati xətalar haqqında işlər üzrə icraatın elektron qaydada aparılmasını və sənədlərin elektron dövriyyəsini;
    • 3. məhkəməyə daxil olan işlərin hakimlər arasında avtomatlaşdırılmış qaydada bölgüsünün aparılmasını;
    • 4. məhkəmədə işlərə baxılması vaxtlarına dair elektron cədvəlin tərtib edilməsini;
    • 5. məhkəmə prosesində iştirak edən şəxslərə məlumatların elektron qaydada (elektron poçt, SMS məlumatlandırma və s.) çatdırılmasını;
    • 6. məhkəmə proseslərinin audio, video və digər yazan texniki vasitələrdən istifadə etməklə qeydə alınmasını və onları onlayn rejimdə müşahidə etmək imkanının yaradılmasını;
    • 7. işlər üzrə prosessual müddətlərə riayət olunmasına nəzarət edilməsini və müddətlərin bitməsi ilə bağlı xəbərdaredici funksiyalara malik olmasını;
    • 8. qəbul edilən məhkəmə qərarlarının icraya yönəldilməsinin və icra prosesinin izlənilməsini;
    • 9. sistemdə proses iştirakçısının iştirak etdiyi iş üzrə prosesin gedişi, çıxarılan qərarlar, onların icra vəziyyəti, onlardan verilən şikayət və ya protestlər barədə məlumat almaq imkanlarına malik “şəxsi kabineti”nin yaradılmasını;
    • 10. “Elektron hökumət” portalı ilə və Azərbaycan Respublikasının Baş Prokurorluğunda tətbiq olunan informasiya sistemi ilə inteqrasiyanı;
    • 11. məhkəmə statistikasının elektron qaydada aparılmasını;
    • 12. məlumatların sistemləşdirilmiş şəkildə saxlanılmasını.
İstənilən şəxs bu sayılanların aradan keçən 5 ildə necə icra edildiyinə dair ilkin fikirə sahibdir. Çünki, məhkəmə ilə əksəriyyətin heç olmasa bir dəfə fəaliyyəti  kəsişib. Hər kəs bilir ki, sadəcə internet üzərindən məhkəmə işi açmaq, yaxud etiraz vermək, vəsatət irəli sürmək hansı vəziyyətdədir. Bu 5 ildə elektron məhkəmə portalı yaradılsa da, funksionallığı çox məhdudur. Ölkədəki mövcud 111 məhkəmənin 63-ü sistemə ineqrasiya edilməyib. İntiqrasiya edilən məhkəmələr isə tam elektron xidməti sistemli şəkildə vermir. Ölkə üzrə bütün məhkəmələrdə sənədlərin elektron dövriyyəsi aparılmır. Məhkəmələrin video və audio yazısı aparılmayıb. Məhkəmə prosesini online izləmək mümkün deyil. Bir sözlə, yuxarıdakı bəndlərin hər biri üzrə bu öhdəliklərin icra vəziyyətini və əslində tam icra edilmədiyini görürük. Belə olmasa, 3 aprel 2019 tarixli Fərmanın  bir hissəsi təkrar bu problemləri saymazdı.
Fərmanın müxtəlif bəndlərində bildirilir ki, ədalət mühakiməsinin əlçatanlığını və şəffaflığını daha da artırmaq məqsədilə:
    • “Elektron məhkəmə” informasiya sisteminin tətbiqi ilə əlaqədar təşkilati işlərin yekunlaşdırılmasını təmin edilsin;
    • “Elektron məhkəmə” informasiya sistemində dərc edilən məhkəmə qərarları üzrə müxtəlif meyarlar əsasında effektiv axtarış aparmaq üçün müvafiq funksional imkan yaradılması məqsədilə tədbirlər görülsün;
    • Fiziki və hüquqi şəxslərin “Elektron məhkəmə” informasiya sistemindən istifadəsinin təşviqi üçün tədbirlər görülsün;
    • Məhkəmə icraatının obyektivliyini daha dolğun şəkildə təmin etmək üçün bütün məhkəmə iclaslarının fasiləsiz audioyazısının aparılması və protokolun məhkəmə iclasının audioyazısına uyğun tərtibi tələbinin müəyyən edilsin;
    • Məhkəmə qərarlarının elektron qaydada dərc edilsin;
    • Məhkəmələrdə işlərin təsadüfi və avtomatik şəkildə elektron qaydada bölüşdürülsün;
Üstəlik, 2013-cü il Fərmanında icranın aşağı orqanı kimi bu işlərin görülməsi birbaşa Nazirlər Kabinetinə tapşırıldığı halda bunların əksəriyyəti icra edilməyib. Halbuki, icra orqanına yönələn  tapşırıqlarin icrası məcburidir.
İndi isə son Fərmanda icra orqanına tapşırıqların çoxu, icraya aidiyyatı olmayan qurumlara bu addımların atılması tövsiyə edilib. Tövsiyənin icrası məcburi deyil. İcra orqanı onlara yalnız tövsiyə verə bilər. Tövsiyənin icrası tərəflərin vicdanına qalır. Fərmanda 24 fərqli məsələ məhkəmələrə, Məhkəmə Hüquq Şurasına, Vəkillər Kollegiyasına, Sahibkarlar Təşkilatı Milli Konfederasiyasına tövsiyə edilib. Bu da həmin məsələlərin icrasına nəzarəti mümkünsüz edir. 
Yekunda vurğulamaq lazımdır ki, bu fərmanda sayılan və icra edilərsə qismən məhkəmə hüquq sistemində yaxşılaşdırmağa səbəb olacaq göstərişlər mövcuddur. Alternativ ekspetiza, məhkəmə protokollarının audio səs yazısına uyğun tərtib edilməsi kimi. Bunlar problemləri sayanda vurğulandı. Təəssüf ki, hökumətin daha öncəki yanaşmalarını xatırladıqda ciddi bir dəyişikliyin olacağına ümid etmək mümkün görünmür. Ayrıca, məhkəmə hüquq sisteminin problemi sadəcə texniki problemlər deyil ki, onları bir fərmanla, tövsiyələrlə yoluna qoymaq mümkün olsun.  Burda isə məsələlərə daha çox texniki yanaşıldığı görünür.


Ələsgər Məmmədli

8 Ocak 2019 Salı

Sərbəst toplaşan şəxslərin həbsi qanunsuzdur

Yeni il başlayalı bir həftədir. Mehman Hüseynovun üzləşdiyi haqsızlığa diqqət çəkmək üçün aclığa başlaması cəmiyyətdə sağduyulu insanları ciddi narahat etdi. Geridə qalan bir həftədə artıq 2 dəfə fərqli qruplar Mehmana dəstək vermək üçün aksiya keçirməyə cəhd etsələr də hər iki cəhd ciddi müdaxilə və həbslərlə yekunlaşıb. Mənim mediadan izlədiyim qədəri ilə Mehman Hüseynova azadlıq aksiyalarından İXM 513.2 maddəsi ilə ceza alanlar bunlardır: 
1. Mete Türksoy -25 sutkalıq həbs
2. Əfqan Sadıqov 22 sutkalıq həbs
3. Elimxan Ağayev 21 sutkalıq həbs
4. Nurlan Qəhrəmanlı 21 sutkalıq həbs
5. İsmayıl İslamoğlu -20 sutkalıq həbs
6. Qoşqar Əhmədov - 20 sutkalıq həbs
7. Səxavət Nəbiyev 20 sutkalıq həbs
8. Bəxtiyar Məmmədli - 400 AZN cərimə 
9. Fərid Abdinov 400 manat
10. Fatimə Mövlamlı 300 manat
11. Mətanət Mahmırzayeva 300 manat
12. Pərvin Abışova 300 manat
13. Orxan Məmməd- 400 manat
14. Yaşar Xaspoladov- 450 manat
15.Elçin Rəhimzadə- 400 manat 

Bu şəxslər dinc yolla bir araya gəlmək istərkən, aksiya keçirmədən saxlanılaraq hakim qarşısına çıxarılıblar.  Lakin  hakimlər heç də aksiyanın mahiyyətinə uyğun adekvat olmayan cəza verərək, dinc, sərbəst toplaşma hüququndan istifadə edən şəxsləri cəmiyyət üçün təhlükəli cinayətkar hesab edib, həbsə göndərib.  Bu Azərbaycanın qoşulduğu Avropa İnsan Hüquqları Konvensiyasına və onun tətbiqinə məkəmə nəzarəti həyata keçirən Avropa İnsan Hüquqları Məhkəməsi təcrübəsinə daban-dabana ziddir. 
Avropa Şurası son bir neçə ildir Ədliyyə Nazirliyi ilə Azərbaycan üçün Fəaliyyət Planı çərçivəsində "Azərbaycanda məhkəmələrin səmərəliliyinin artırılmasına, hakimlərin təliminin təkmilləşdirilməsinə və məhkəmələrdə özünü-idarəetməyə dəstək" layihəsinin icra edib, yüzlərlə hakimi və hakim namizədini məhz Avropa təcrübəsini tətbiq etmək üçün maarifləndirib, Strasburqa məhkəməyə aparıb. Ortaya çıxan nəticə isə əks effektlidir. Daha öncələri bu kimi dinc aksiyalara sadəcə müdaxilə sahədə olur, bir çox halda polis bu şəxsləri heç məkhəməyə gətirmədən bir yerdən alıb başqa bir yerdə buraxaraq, işini bitmiş hesab edirdi. İndi isə hakim önünə gətirilirlər və hakimlər hüququn legitimliyi aspektindən çox səhv qərarlar çıxarıb, kütləvi şəkildə təməl hüquqların mövcudluğunu yox sayırlar. Halbuki, həmin hakimlər Konstitusiya ilə hər kəsin sərbəst, dinc toplaşmaq hüququnun olduğunu və bu hüququn icazəli hüquq olmadığını bilməli idilər. Ən azından onlara bunu hüquq fakültələrində öyrətməyiblərsə, məhz həmin qatıldıqları və milyonlarla avro vəsait xərclənən Avropa Şurası təlimlərində öyrənmiş olmalı idilər. Bilməli idilər ki, “Mehman Hüseynov insanların şəxsi əmlakını çəkərək cəmiyyətə təqdim etməyə çalışır və bu yolla da onların mülkiyyət hüquqlarını pozurdu”- deyən deputatların korrupsiya faktlarını öpt-bastır edəcək Qanun çıxarmaları təməl hüquq və azadlıqları məhdudlaşdırmaq üçün yetərli əsas ola bilməyəcək. Bütün bu gənclər gec də olsa haqqını alacaq. lakin, yekunda bu hakimlərin verdiyi yanlış qərarlrın cəzasını yenə Azərbaycan vergi ödəyiciləri- bizlər çəkəcəyik. Avropa Məhkəməsinin bu hüquqları tapdanan insanlara minlərlə avro kompensasiyası məhz büdcədən ödənəcək. 
Mənim ödədiyim vergi konstitusiyon  hüququ yanlış tətbiq edən hakimlərin səhvinə yox, ehtiyacı olan qocalara, oxumaq istəyən uşaqlara, yaşamaq istəyən xəstələrə sərf edilməlidir.   


8 Ekim 2018 Pazartesi



Turan İnformasiya Agentliyi

Çətin sual- Mövzu: Sosial medianın tənqidi və ifadə azadlığı

Ələsgər Məmmədli: “Sosial Medianın Məhdudlaşdırması medianın gələcəyinə müsbət heç nə vəd etmir”


https://www.amerikaninsesi.org/a/ələsgər-məmmədli-məhdudlaşdırmalar-medianın-gələcəyinə-müsbət-heç-nə-vəd-etmir-/4595958.html 

12 Ağustos 2018 Pazar

Türkiyədə TL-nin dəyərinin düşməsi dünyanın sonu deyil

Son günlər Trumpın Türkiyəyə qarşı amiranə tələbləri qarşılıq görmədi və qarşılıqlı zidləşmələr Türkiyə iqtisadiyyatında hər zaman həssas olan valyuta bazarına ciddi təsir etdi. Son 10 gün ərzində Avro 28 % dollar isə bir az da çox dəyər qazandı. Qızıl isə həftəlik 27% bahalandı. Əlbəttə bir həftənin yekununda bu rəqəmlər çox yüksəkdir və sadəcə ABŞ münasibəti deyil, iqtisadiyyata cəmiyyətin etibar etdiyi birinin yox, ailədən birinin (damadı) qoyulmasının da bu olayda mənfi qatqısı böyükdür. 

Amma mən bir az başqa tərəfi gündəmə gətirmək istəyirəm. Bəzi yorumlarda Türkiyənin çökdüyü, cəmiyyətin ciddi çalxalandığı, bir sözlə Türkiyənin sonunun gəldiyinə dair şəhləri, yazıları gördüyümə, oxuduğuma görə qərara gəldim ki, çox araşdırmayan, lakin "hər mövzuda deyəcək sözü" olanlara bir az statistika, bir az tarixi faktlar, bir az da təhlil qataraq yaxın 27 ilin analizini edim. Bu faktlara bir daha diqqət yetirsinlər və Türkiyənin uzun illər alışıq olduğu valyuta dalğalanmalarının ölkəni dağıtmadığı, hətta bəzən iqtisadi böyümələri də tətiklədiyini, uzunmüddətli iqtisadi sabitliyə keçişə də çevrildiyini görsünlər. Bu tip dalğalanmaların bəzən hökuməti də silkələməsi üçün bir siqnal olduğunu unutmamaq lazımdır. 

  1991-ci il 14 oktyabrda İstanbula oxumağa getdiyimiz gün 1 dolların qarşılığı 4837 TL idi. Ən böyük əskinaz 50 min lirə idi. O dönəm Azərbaycan hələ müstəqilliyini elan etməmiş, cəmiyyət də ciddi infilyasiya ilə tam tanış deyildi. Biz demək olar ki hər gün dəyişən dollar kursuna alışmağa başladıq. 1991-ci ili 1 $= 5085 TL ilə bitirdik. 
1992-ci ilin sonunda 70%-dək infilyasıya olmuş,  1$=8573TL səviyyəsinə qalxmışdı. Bu proses hər il təxminən eyni sürətlə davam edirdi. 1993 sonunda 1$= 14379tTL, 5 nisan 1994 Cillər hökumətinin ilk ciddi silkələnməsi ilə dolların kursu  23 min lirədən bir gündə 39 min lirəyədək yüksəldi. Yəni TL bir gecədə 70% TL dəyər itirmişdi. İlin sonunadək dalğalanmalar olsa da dollar həmin səviyyə ilə ili tammaladı. Sonrakı-1995-ci ilin sonunda 1$=61 min lirəni keçmişdi. Hər il eyni səviyyədə yüksələn infilyasiya və bunun müqabilində dolların dəyərinin artması 1999-cu ilin son günündə  542 703 TL-dək yüksəlmişdi.
 2001-ci ilin 22 Fevralında (Şubat Krizi) Prezident Sezərin Baş Nazir Ecevitə Anayasa kitabı atması ilə dollar 688 min TL-dən 1 milyon 78 min lirəyədək yüksəldi.
Türkiyəyə getdiyimdən keçən 10 ilin tamamında Ankarada TODAİE-də master proqramında ikən 1 dollar artıq 1milyon 644 min lirəyədək yüksəlmişdi. Ən böyük əskinaz isə 50 min lirəlikdən 20 milyon lirəliyə çıxmışdı. 1 Dollar  1991-ci ildəkindən tam 340 dəfə yüksək bir rəqəmlə ifadə edilirdi… 
Əlbəttə bu 10 ildə xeyli hökumət krizisləri olmuş, qısa koalisiya hökumətləri bir-birini əvəzləmiş, lakin dəyişməyən yüksək infilyasiya və TL-nin dəyər itirməsi olmuşdu. 

3 noyabr 2002-ci ildə AKP iktidara gələndə 1$=1 678 278 TL idi. Həmin ilin sonunadək dollar 1 642 000-dək gerilədi. 
2003-cü ilin sonunda 1$=1402000 səviyyəsinədək gerilədi. 
2004-cü ilin sonunda TL-nin dəyər qazanması davam etmiş və 1$=1348000 səviyyəsinə endi. 2005 və 2006-da da demək olar ki dolalrın kursu sabit qaldı.
 2007-ci ildə TL daha 17%-dək dəyər qazandı və 1$= 1170000 səviyyəsinə endi.

AKP-nin 2-ci seçkini udduğu gün 22 iyul 2007-ci ildə 1$= 1, 26YTL idi və Erdoğanın ilk 5 ili ərzində TL dollar qarşısında 24% dəyər qazanmışdı. 

Bu arada hələ 2000-ci ildə 3-lü koalisiyanın planlanladığı  TL-dən 6 sıfırın atılması planını Erdoğan hökuməti reallaşdırdı və  2005-ci ilin yanvarında TL-yə paralel 6 sıfırı azaldılmış YTL-nin də tədavülə buraxılmasına qərar verdi. 2010-cu ildən isə YTL TL-yə çevrilərək istifadədə tək qaldı. Bu zaman 1$=1,49 TL idi. 

2011-ci ilin 12 İyun seçkilərində AKP yenidən 3-cü dəfə seçkiləri uddu və bu zaman 1$-1,58 səviyyəsində idi. 4 illik dövr ərzində Dollar TL qarşısında cəmi 0,09 TL yüksəlmiş, lakin 2002-ci ilin səviyyəsinin gerisində qalmışdı.
Növbəti erkən seçki 4 il sonra 2015-ci ilin 7 iyun tarixində oldu. Bu zaman AKP-dən narazılıqlar artmış və AKP təkbaşına hökumət quracaq səs qazan bilməmişdi. Həmin vaxt dolların kursu 1$=2,69 TL-dək yüksəlmişdir. Bu 4 ildə təxminən 70%-lik bir yüksəliş idi. Məhz bunun da təsirindən AKP təkbşına iqtidar ola bilməmişdi. Eyni zamanda bu AKP-nin 4-cü dönəm iqtidara iddiası dönəmi idi.  O dönəm hökumət qurulamaması yeni erkən seçkinin təyini ilə yekunlaşdı. Bu arada 2015- noyabr seçkiləri ərəfəsində 1$=2,80 TL olmuşdu və seçkilərdən sonra 2016-nın mayınadək 2,81 səviyyəsi ara-sıra dəyişsə də sabit qaldı. Lakin 2016-nin sonundan dolların kursu 3,53 TL-dək yüksəldi. 2017-ci ilin sentyabrında 3,44 -dək geriləyən dollar, 2017-nin sonunda yenidən yüksələrək, 3,81 TL-yə  səviyyəsində satıldı. 2018-ci il aprel ayınadək dollar demək olar ki sabit qaldı. 

Dövlət Baxçalının təklifi ilə erkən seçkiyə qərar verildikdən sonra TL-nin dəyər itkisi sürətlənməyə başladı və 24 iyun 2018 seçkiləri gününə kurs artıq 4,76 səviyyəsinədək yüksəldi. Seçkidən sonra dolların kursunda  iyul ayının əvvəlində 4,71 səviyyəsinədək qısa düşüş olsa da, yeni hökumətin formalaşması gözləntiləri və iqtisadiyyatda yeni açılımların olmaması və ABŞ prezidentinin Türkiyə tutumu, habelə Erdoğanın papaz iadəsi tələbini rədetməsi onsuz da oynamağa başlayan valyuta kursunun yüksəlməsinə gətirib çıxardı. 6 Avqustda 5,08 TL olan dollar bu gün 6,44 səviyyəsinə qədər yüksəldi. Həftə ərzində dolların TL qarşısında yüksəlişi 21,1% oldu. 

Bu tablo bəzi nəticələr çıxarmağa imkan verir. 
  1. İki dönəmlik iqtidarda ciddi yüksəliş olsa da,  4-cü dönəmdə büdrəmə baş vermiş, lakin alternativ siyasi tərəflərin iddialarının inandırıcı olmaması toplumu yenidən AKP-nin iqtidarının davamına yönəltmişdir. 2015 Noyabrından etibarən iqtisadiyyatda inamsızlıq hiss olunmuş, bu gün ABŞ münasibətlərinin nəticəsi kimi təqdim olunan proses əslində 2015-ci ildən başlamışdır. 
  2. Dolların kursunun 20-30 faiz dəyişməsi ciddi narahatçılıq yaratsa da, ölkənin çöküşü deyil, daha çox AK partiya iqtidarının etimatsızlığı məsələsidir. Xüsusilə, Erdoğanın ciddi komanda üzvlərini ailə üzvlərinə tərcih etməsi bu prosesin yaranması səbəblərindəndir. 
  3. Türkiyə iqtisadiyyatı infilyasiya ilə yaşamağı faciə hesab etməməkdədir və ixracatçılar üçün əslində bu bəzən daha qazanclı olur. Məsələn, ixrac məhsullarının xammalını TL ilə alıb, son məhsulun geri dönüşümünü valyuta ilə qəbul edəndə, arada xeyli karlılıq yaranır. (Tələbəlik dönəmində şənbə-bazar günləri işlədiyim şirkətin ixracdan necə karlı çıxdığını yaxşı xatırlayıram). Heç də əməkhaqqı və xammal valyuta sürəti ilə artmır və ixracla məşğul olanlara valyutanın yüksəlməsi sərf edir. 
  4. Əlbəttə xüsusilə neft məhsulları qiymətinin yüksəlməsi istehlakçılara ciddi mənfi təsir edir və xarici borcun qaytarılmasında da eyni mənfi tendensiya hiss olunur. 

Lakin düşünürəm ki, valyutanın yüksəlməsi söylənənlər qədər də faciə deyil. Hökumət öz komnadasına yenidən baxsa və bazarın reaksiyasını doğru qiymətləndirsə bir müddətdən sonra hər şey əvvəlki axarına geri dönəcək. Türkiyə belə dalğalanmaları yaşamış və adlamış bir dövlətdir.