7 Kasım 2017 Salı

BARI SUSUN!

Ali Məhkəmənin istəyi ilə hüquqşünas-qeyri hüquqşünas ayrımı etmədən nümayəndəliyin ləğv edilməsi haqlı olaraq Vəkillər Kollegiyasının üzvü olmayan praktik  hüquqşünaslar tərəfindən və digər həssas mütəxəssislər tərəfindən tənqid olunur. Çünki, bu dəyişiklik qüvvəyə mindikdən sonra xüsusilə aztəminatlı və hüquqi müdafiəyə möhtacı olan vətəndaşlar olduqça çətin və müdafiəsiz vəziyyətə düşəcək. Ağlı başında olan hər kəs bunu dərk edir.  

Çox təəssüf ki, bəzi Kollegiya üzvü olan vəkillər problemi əsas hədəfdən  yayındıraraq məsələni bəsitləşdirməyə meyl edir. Guya ki, praktik hüquqşünasların bilgi və qabiliyyəti, yetənəyi çatmadığı üçün Kollegiyadan kənarda qalıblar və bunun mübarizəsini aparırlar. Bu yanaşma olduqca qusurlu və deyərdim ki, qəsdən problemin mahiyyətini cəmiyyətin tam diqqətindən yayaındırmağa hesablanmış davranışdır. 

Dünən geniş bir yazı ilə hər hansı önləyici və məntiqli tənzimləmə gətirilmədən nümayəndəliyin ləğvinin yaradacağı problemlərin bir hissəsinə toxunmuşdum. Odur ki, məsələyə başqa aspektdən baxmağa çalışacağam.

Mən bir haşiyəyə çıxaraq qeyd edim ki, şəxsən Azərbaycan Vəkillər Kollegiyasına üzv deyiləm və heç bir zaman üzv olmağa cəhd etməmişəm, imtahanlara filan da girməmişəm. Amma mən 22 il öncə İstanbulda hüquq təhsilimi tamamladıqdan sonra rəsmi şəkildə İstanbul Barosunda öncə avukat (vəkil) staşına başlamışam, 1 illik bir təhsil və təcrübə keçdikdən sonra (Avukat)vəkil statusu qazanmışam. Əlbəttə, bu zaman rəsmi olaraq 6 ay müddətdə hakim və savcı (prokuror) stajı (praktikası) da keçmişəm və İstanbul Beyoğlu Adliyyesində faliyyət göstərmişəm. Amma bu mənə asan başa gəlməyib. Öncə Türkiyə Ədliyyə Nazirliyinə qarşı məhkəmə işi başlatmışam. Çünki, Türkiyə vətəndaşı deyildim və vəkillik peşəsi türk vətəndaşlarına tanınmış bir peşə fəaliyyəti idi. Mən 1982-ci ildə Türkiyədə qəbul edilən bir qanundan ("Türk Soylu Yabancıların Türkiye`de Meslek ve Sanat Edinmesi Hakkında Kanun") faydalanaraq 6 aylıq hüquq mübarizəmdə Türkiyə Ədliyyə Nazirliyini  məhkəmədə udaraq vəkillik peşəsini qazandım. 
Bunu sadalamaqdakı məqsədim bəri başdan mənə yönələ biləcək bəzi ittihamları təxmin etdiyimdəndir.  Qeyd etməliyəm ki, bizim bu günkü vəkillərin fəaliyyətini tənzimləyən qanun 18 il öncə-1999-da qəbul edilib. Bu qanun qəbul edilmədən və burda nəzərdə tutulan prosedurlar olmadan öncə mən vəkil statusunu qazanmışdım.  

İndi keçək əsas söhbətimizin məğzinə. 
Öncəliklə qeyd etməliyəm ki, ümumiləşdirmə hər zaman qüsurludir. Bəli bu gün ölkəmizdə vəkillərin sayı çox azdır. Onların keyfiyyətli olanları və həqiqətən bu peşəyə sadiq olanları da var və onların da sayı çox azdır. Burda yazacaqlarım bütün vəkillərə, xüsisi ilə çoxsaylı təzyiq və təhdidlərə baxmayaraq insan hüquq və azadlıqlarının üstünlüyünə inanaraq, peşəsinin mahiyyətini dərk edib, ona sadiq qalaraq fəaliyyətini davam etdirənlərə aid deyil. Bu gün Asabali Müstafayev, Adil İsmayılov, Fuad Ağayev, Yalçın İmanov, Elçin Sadıqov, Fariz Namazlı, Zübeydə Sadıqova? Nemət Kərimli və adını çəkmədiyim xeyli dostlar var ki, onlar vəkil adını şərəflə təmsil edirlər və peşələrini çətinliklə də olsa icra etməyə çalışırlar.
    Lakin bu da reallıqdır ki, saydığım keyfiyyətdə olanlar azlıqdadır. Vəkilləri təmsil edən rəsmi tərəf də daxil olmaqla çoxluğun toplumdakı imici pozitiv deyil. 
Bu günədək vətəndaşlara çox keyfiyyətli hüquqi xidmət göstərən və vəkil peşəsinin haqqını verərək fəaliyyətini sürdürən çox saylı dəyərli hüquqşünaslar məhz vəkilləri təmsil edən və imici müsbət olmayan vəkil yönəticilər və həmin yönəticiləri özlərinin təmsilçisi kimi görməkdə davam edən və susan vəkil çoxluq tərəfindən qalmaqallı şəkildə vəkillikdən atılıblar.
Hamımız çox aydın bilirik ki, Xalid Bağırov, Aslan İsmayılov, Əlayif Həsənov, Fərhad Mehdiyev, Müzəffər Baxışov, Elçin Namazov və adını çəkmədiyim digər dəyərli vəkillər bilgi və bacarıqlarına görə yox, məhz barışmaz peşəkar vəkil mövqelərinə görə vəkillikdən kənarlaşdırılıblar.  
Yenə faktdır ki, çox sayda dəyərli hüquqşünas lisenziyası ləğv edildikdən sonra ümumiyyətlə Kollegiyaya buraxılmayıb və ayrıca təşkilatlanmalarının da qarşısı alınıb. Avropa Məhkəməsinə qədər gedib çıxan və pozuntusu rəsmi şəkildə tanınan İntiqam Əliyev və digərlərinin Azərbaycana qarşı işini xatırlamayan yoxdur.

Yenə hər birimiz gündəlik informasiyalardan bilirk ki, siyasi məhbusları və ya siyasi işlərdə hüququ pozulan tərəfləri müdafiə edən vəkillər tez-tez Kollegiyanın inzibati cəzalandırma təhidid ilə qarşılaşır, xəbərdarlıqlar alır. 

Amma nə hikmətdirsə, öz müvəkkilinin sirrini kitab halına gətirən, hətta mətbuatı toplayıb, geniş təqdimat keçirən vəkil Kollegiya tərəfindən heç bir inzibati sanksiyaya məruz qalmır.  Halbuki, Vəkillər və vəkillik fəaliyyəti haqqında Qanunun 9-cu maddəsi Vəkillər Kollegiyasının vəzifələrini sayanda bu Qanunun tələblərinə uyğun olaraq intizam nəzarətini həyata keçirdiyini də göstərir. Qanunun tələbləri dedikdə isə bura 14-cü, 17-ci, 18-ci və 22-ci maddələrdəki tələbləri nəzərdə tutur. 
Bilməyənlər üçün bu şərtləri bir daha təkrarlamaq istəyirəm. 
Qanuun 14-cü maddəsi Vəkilin andının hətta mətnini dırnaqda təqdim edir:
"Azərbaycan Respublikasının Konstitusiyasına və qanunlarına əməl etməklə vəkil vəzifələrimi müstəqil olaraq şərəflə və vicdanla yerinə yetirməyə, ədalətli və prinsipial olmağa, insan hüquq və azadlıqlarını mərdliklə və dönmədən müdafiə etməyə, peşə sirrini qorumağa təntənəli surətdə and içirəm”.
17-ci maddə isə vəkillər üçün vəkil sirrinin nə olduğunu aydınlaşdırır. "I. Vəkilin peşə vəzifələrinin həyata keçirilməsi ilə əlaqədar aldığı məlumatlar, verdiyi məsləhətlər və arayışlar vəkil sirrini təşkil edir".
Vəkil sirri hüquqi məsuliyyət gətirirsə, vəkil andı da etik məsuliyyət gətirir və 18-ci maddədə vəkil etikası dedikdə həm də "vəkil sirrindən özünün şəxsi və başqalarının tamahkarlıq və digər məqsədləri üçün istifadə etməməli olduğunu" vurğulayır. 
Qanunun 22-ci maddəsi isə çox açıq şəkildə bildirir ki, "…o cümlədən vəkil etikası normalarının pozulması halları aşkar olunduqda" o, intizam məsuliyyətinə cəlb edilir. 

Vəkillər Kollegiyası bilməmiş deyil ki, Vəkilin öz müştərisinin məktublarını yayması sadəcə etik, inzibati məsuliyyət yox, cinayət məsuliyyəti də yaradır. Nümayəndələrin etibar edilmədiyi, sadəcə vəkillərin məşğul olduğu Cinayət Məcəlləsinin 155-ci maddəsi Yazışma, telefon danışıqları, poçt, teleqraf və digər məlumatların sirrini pozmanı cinayət əməli kimi görür və cinayət məsuliyyəti gətirir. Cinayət Məcəlləsinin bir sonrakı 156-cı maddəsi isə şəxsi həyatın toxunulmazlığını pozmanı, yəni şəxsi və ailə həyatının sirri olan məlumatların, belə məlumatları əks etdirən sənədlərin, video və foto çəkilişi materiallarının, səs yazılarının yayılması, habelə satılması və ya başqasına verilməsi qanunsuz toplanılmasını cinayət əməli hesab edir. 

Hüquqşünas nümayəndələr səslərini duyurmaq üçün etiraz tədbiri keçirmə qəraını elan etdikdən sonra kompanya başladan, bu gün sosial şəbəkədə səslərini başına alan, nümayəndə kimi fəaliyyət göstərən hüquqşünasları savadsızlıqda ittiham edən, vəkillikdən çıxarılanlara bacarıqsız deyən, hətta artıq vəkilliyə yeni qan gəldi, köhnə rəhbərlik getdi hər şey düzəlir deyənlərin də belə mövzularda səsi çıxmır:

  • Deyə bilmirlər ki, müdafiə etdiyi şəxsin sirlərini yayan, onu kitab halına gətirən (yəni konkret cinayət əməli törədən) bir şəxslə mən eyni Kollegiyada olmamalıyam. 
  • Deyə bilmirlər ki, hakimin bir məktubu ilə mənim həmkarlarımı qaralayıb kollegiyadan ata bilirsən, lakin vətəndaşın hüququnu çeynəyən vəkilə toxuna bilmirsən. 
  • Deyə bilmirlər ki, saatına 2 manat verilən vəkillə ölkənin hüquq yükü götürülə bilməz.
  • Deyə bilmirlər ki, ölkədə pulsuz hüquqi yardım haqqında qanunun qəbul edilmədən, bütün universitetlərdə hüquq təhsilinin yolu açılmadan sadəcə vəkillər kollegiyasına qeyd olunmuş bir ovuc vəkillə həm cinayət, həm inzibati həm də mülki işlərdə ölkə vətəndaşlarına keyfiyyətli hüquqi xidmət vermək mümkün deyil, xəyaldır.  
  • Bunları deyə bilmirsizsə danışanlara mane olmayın, barı susun!

Dövlət niyə Allahın nümayəndəsini bəndəyə çox görür?

Oktyabrın 31-də Milli Məclis Ali Məhkəmə sədrinin təşəbbüsü ilə təqdim olunan qanun layihəsini səthi müzakirə edərək təsdiqlədi. Milli Məclis birinci dəfə deyil cəmiyyətin mənafeyini kənara atıb geniş müzakirə aparmadan, ictimai rəyi dinləmədən, dar mənafeləri qorumaq üçün qanun qəbul edir. Yenə belə oldu. Xalqın mənafeyinin ziddinə addım atıldı. Bir həftə öncə layihəni natamam adlandırıb plenar iclasın müzakirəsinə belə çıxarmayan parlamentin sədri bu dəfə görünür “əmr dəmiri kəsər” prinsipi ilə hərəkət edərək, daha yuxarıdan gələn əmri sorğusuz-sualsız icra etmək yolunu seçdi.
Beləliklə, ədalət axtarılan yer olmaqdan çoxdan uzaq düşmüş məhkəmələrdə vətəndaşın özünün seçdiyi nümayəndə vasitəsilə təmsil olunmasını yasaqlayan qanun qəbul edildi. Bununla da 10 milyonluq əhali özünün müdafiəyə ehtiyacı olan bir quruma – üzvlərinin sayı 900 nəfərə çatan Vəkillər Kollegiyasına məhkum buraxıldı. Bu dəyişikliyin doğuracağı nəticələrlə bağlı suallara cavab tapmağa çalışaq.
Rəsmi statistikaya görə, Azərbaycan əhalisinin sayı 10 milyon nəfərə yaxınlaşır. Əhalinin təxminən 3 milyon nəfərə yaxını Bakı, Sumqayıt və Abşeronda, qalan 7 milyon 20 min nəfəri ölkənin digər yerlərində yaşayır.
Bakı və ətrafında iqtisadi imkanlar regionlara nisbətən daha çox olduğundan ölkədə qeydiyyatda olan vəkillərin 700 nəfərə yaxını məhz mərkəzdə fəaliyyət göstərir. 7 milyon 20 min nəfərin yaşadığı regionlarda isə cəmi 200-220 praktik vəkil var. Yəni nümayəndəlik institutunun ləğvindən sonra bütün regionlarda orta hesabla hər 30 min nəfəri 1 vəkil təmsil edəcək.[1]
Nümayəndəliyin ləğvi ilə ilk növbədə regionlarda yaşayan 7 milyondan çox adamın məhkəmələrə çatımlığı ciddi problemə çevrilir. Hazırda vəkillərin bütün məhkəmələrdə – cinayət, inzibati və mülki işlərdə – vətəndaşları təmsil etməsi mümkün deyil. Bu günədək sadəcə cinayət işlərində proseslərə çıxan vəkillər rayonlarda hər zaman vəkil çatışmazlığı səbəbindən çox keyfiyyətsiz müdafiə təşkil edirlər və həmin başdansovdu müdafiə, vəkil çatışmazlığı regionlarda aydın hiss olunur. İndi sayı cinayət işlərindən on dəfələrlə çox olan mülki və inzibati işlərin də bu vəkillərə həvalə edilməsi nəticəsində yaranacaq vəziyyəti təsəvvür etmək çətin deyil.
Yeni fəaliyyətə başlayan və bütün məhkəmələri əhatə etməsi nəzərdə tutulan elektron məhkəmə portalına adaptasiya edilmiş məhkəmələrdə olan işlərin sayı 373 min 748 göstərilir.[2] Hazırda məhkəmədə olan işləri qeydiyyatda olan vəkillərin sayına bölsək, hər vəkilə 400-dən çox iş düşəcək. Halbuki heç kimə sirr deyil ki, qeydiyyatda olan vəkillərin də 20-25%-i praktik fəaliyyət göstərmir. Beləliklə, problem sadəcə rayonlarda deyil, bütün ölkə üzrə yayılacaq.
Sonuncu devalvasiyadan sonra manatın dəyər itirməsi vətəndaşlarla banklar arasında kreditlərə dair çoxlu mülki mübahisənin ortaya çıxmasına səbəb olub. Bu il problemli kreditlərin həcmi 15% artaraq, 1 milyard 740 milyon manatı keçib. Problemli kreditlər ümumi kredit portfelinin 12%-ni əhatə edir.[3] Son dəfə keçən il Mərkəzi Bank açıqlamışdı ki, ölkə üzrə krediti olan şəxslərin sayı təxminən 2 milyon 533 min, zaminlərlə birlikdə 3 milyon 738 min nəfərdən çoxdur.[4] Bu rəqəmi baza kimi götürdükdə problemli krediti olan şəxslərin və zaminlərin sayının 440 mindən çox olduğu qənaətinə gəlmək mümkündür. Dəqiq statistika açıqlanmasa da, problemli kreditlərin xeyli hissəsinin məhkəmə mübahisəsinə çevrildiyi bəllidir. Onların qalan hissəsinin də yaxın gələcəkdə məhkəmə mübahisələrinin mövzusu olacağını təxmin etmək üçün kahin olmağa ehtiyac yoxdur. Hər dörd problemli kreditdən biri məhkəmə mövzusu olsa, o zaman sırf bu mübahisələrlə bağlı məhkəmə işlərinin sayı 110 mini ötür.
Heç kimə sirr deyil ki, vətəndaşların ehtiyac içərisində olduğunu bilən, onları müdafiəsiz görüb müxtəlif hiylələrlə kredit bataqlığına salan banklara qarşı məhkəmə işlərində nümayəndələr olmasa, vətəndaşların vəziyyəti daha da ağırlaşacaq, minlərlə, on minlərlə adam banklar qarşısında tamamilə müdafiəsiz qalacaq. Üstəlik, nəzərə almalıyıq ki, belə əhali kütləsinin əksər hissəsi rayonlarda yaşayır. Deməli, problemli kreditlərə aid məhkəmə proseslərində bankların vətəndaşları üstələməsi çox asan bir işə çevriləcək.
Nümayəndəliyin ləğv edilməsi minlərlə nümayəndənin işsiz qalması ilə nəticələnəcək. Onların ailə üzvlərinin sayını da bura əlavə etdikdə aydın olur ki, birbaşa bu akt nəticəsində gəlir mənbəyini itirənlərin sayı on minlərlə ölçüləcək.
Nümayəndəliyin ləğvi Avropa İnsan Hüquqları Məhkəməsinə çıxarılan işlərin sayında ciddi azalmaya səbəb olacaq. Çünki məhdud sayda vəkillə yüz minlərlə işi yerli məhkəmələrdə keyfiyyətli aparmaq və Avropa Məhkəməsi standartlarına uyğun hala gətirmək mümkün deyil.
Bu gün cinayət işlərinə yalnız vəkillər çıxa bilir, çünki dövlət keyfiyyətli hüquqi yardım bəhanəsi ilə nümayəndələri belə işlərdə müdafiəyə buraxmır, bununla guya keyfiyyətli hüquqi yardımı təmin edir. Dövlətin keyfiyyətli vəkil xidməti dediyi xidmətin saatı isə cəmi 2 manatdır. Beləliklə, dövlət əslində cinayətdə təqsirləndirilən adamı müdafiəsiz qoyub. İndi bu prosesə təkcə cinayətdə təqsirləndirilənlər deyil, istənilən səbəbdən hüquqları pozulan hər kəs daxil edilir.
Ölkədə 600-dən çox hakimin, 600-dən çox hakim köməkçisinin, prokurorluq orqanlarında, DİN-də, vergidə, DTX-da, gömrükdə fəaliyyət göstərən minlərlə prokurorun, müstəntiqin qarşısında 10 milyon vətəndaşı cəmi 900 vəkil müdafiə edir, Ali Məhkəmədə işlərə yalnız vəkillər çıxır. İndi nümayəndəliyin ləğvi ilə yüz minlərlə mülki və inzibati iş də vəkillərin çiynində qalacaq. Nəticədə ortaya çıxan “keyfiyyət” dünyada anoloqu olmayan keyfiyyət olacaq.
Nümayəndəliyin ləğvi təşəbbüsünün hakimlərdən gəlməsi təsadüfi deyil. Məhkəmələrdə hakimlərin hüquqdan kənar hərəkətlərinə etiraz edib varlığını göstərən vəkilləri dərhal Vəkillər Kollegiyası vasitəsilə cəzalandıran, vəkillikdən çıxartdıran hakimlərin nümayəndələrə birbaşa təsir imkanları yoxdur. Bu da onların müdafiə üzərində mütləq nəzarət qurmasına mane olur. Bəzi vəkillər, xüsusilə insan hüquq və azadlıqlarını və siyasi məhbusları müdafiə edənlər isə rahatlıqla hakimlərə doğruları hayqırmaqdan qorxmur, vəkillikdən atılsalar da nümayəndə kimi fəaliyyətlərini sürdürə biləcəkləri üçün daha ötkəm olmağı bacara bilirlər. İndi mahiyyətindən aslı olmayaraq istər cinayət işində, istərsə də inzibati, mülki işdə bütün vəkillər hakimlərə görə “kollegiya məngənəsinə” salınmış vəziyyətdə olacaqlar. Beləliklə, müdafiə tərəfi üzərində tam nəzarət təmin ediləcək.
Yekunda xüsusi qeyd etmək lazımdır ki, vəkilliyin tam siyasi nəzarət altında olduğu vəziyyətdə nümayəndəliyin tamamilə ləğv edilməsi, heç olmasa hüquqşünas ixtisası olan şəxslərin nümayəndə kimi çıxış etməsinə də imkan verilməməsi birbaşa öz hüquqlarını qoruya bilməyən vətəndaşları yerli-dibli müdafiəsiz buraxmağı hədəfləyir.
Son illər evləri əllərindən alınan, sökülən, başlarına uçurulan, torpaqlarından zorla çıxarılan, banklar tərəfindən soyulan, hüquqlarını icra edərkən müxtəlif bəhanələrlə inzibati sanksiyaya məruz qoyulan, barəsində haqsız cərimə protokolları yazılan yüz minlərlə vətəndaşı məhz hüquq müdafiəçiləri, hüquqşünaslar nümayəndə qiyafəsində müdafiə etməyə çalışırdı. Xırda istisnaları nəzərə almasaq, nümayəndələr çarəsizlərin çarəsi, kimsəsizlərin kimsəsi idi. İndi ölkə vətəndaşları tam kimsəsiz və çarəsiz buraxılır…
Mənbə- https://novator.az/2017/11/06/dovlət-niyə-allahin-numayəndəsini-bəndəyə-cox-gorur/